شانل

رده : طراحی مد و لباس (فشن), وب نوشت
FavoriteLoading / بررسی فهرست ' rel='nofollow'> + افزودن به فهرست / بررسی فهرست

شانل

شنل (chanel)
یک خانه مد معروف واقع در پاریس، که توسط خیاطی به نام گابریل «کوکو» شنل، تأسیس شد و به عنوان یکی از مهمترین موسسات طراحی لباس و مد مخصوص بانوان شناخته می‌شود. شنل ، بخصوص در زمینهٔ ارائهٔ کالاهای لوکس و گرانقیمت (در زمینه طراحی لباس و مد بانوان، لباس‌های آماده، کیف‌های دستی، عطر و لوازم آرایشی) در میان دیگر مؤسسات مشابه شهرت دارد.



نام «کوکو» در حالی به خانم شنل داده شد که وی به عنوان یک خواننده در کافی شاپی در فرانسه مشغول به کار بود. همواره در مواردی همچون نهیهٔ لباس ساده، لباس شب، شلوارهای زنانه، و آلات بدلی دارای تخصص محسوب می‌شد. دیدگاه کوکو این بود که به جای چنین اشیاء و قطعات مجلل و سکسی، اقلامی را جایگزین سازد که حس ظرافت و ذوق هنری را منتقل سازند. طراحی‌های او و آثاری که پدید آورده‌است، اختصاصی به زمان خاص ندارند و علیرغم تغییرات اساسی در نگرش‌ها، با سلیقه‌های مردم از نسلی به نسل دیگر سازگار باقی مانده‌است. امروزه ، در زمینهٔ «لباس‌های کوچک سیاهرنگ»، که در حال حاضر یک کالای اساسی در کمدهای لباس خانم‌ها محسوب می‌شود، به معروف ترین مارک تبدیل شده‌است. برمبنای گزارش فوربز، کاخ خصوصی ، به طور مشترک به آلن ورتهایمر و جرارد ورتهایمر تعلق دارد که نوادگان بزرگ پی یر ورتهایمر، محسوب می‌شوند که از اوایل شکل گیری این موسسه (۱۹۲۴) شریک اصلی بود.



این شرکت تا به حال بسیاری از مشاهیر درجه یک دنیا را، به عنوان معرف و ارائه کنندهٔ طراحی‌های خود، به کار گرفته‌است. از جمله آنها می‌توان به کاترین دنوو (که در دهه ۱۹۷۰، ارائه کنندهٔ شماره ۵ محصولات شانل بود)، نیکول کیدمن (که از اوایل دههٔ ۲۰۰۰ میلادی، ارائه گر عطر شانل شماره ۵ محسوب می‌شد)، آدری تاتو (مدل شمارهٔ ۵ فعلی موسسه شانل)، کایرا نایتلی (مدل ارائه کنندهٔ فعلی برای مادموازل کوکو) اشاره نمود. همچنین، معروف ترین و محبوبترین مدل معرّف چانل، مرلین مونرو (ارائه کنندهٔ شماره ۵ شانل در دهه ۱۹۵۰) بود، که تصویر او، اصلاً معرفی کنندهٔ ارائه کننده‌های شماره ۵ می‌باشد و بعنوان نماد آن خودنمائی می‌کند. این تصویر که مریلین مونرو را به عنوان مدل شنل نشان داده‌است، به طور قطع یکی از مشهورترین آگهی‌های تبلیغاتی در میان تمامی آگهی‌های شانل محسوب می‌شود و همچنان یکی از محبوب ترین عکس‌ها تبلیغاتی در سابقه تبلیغات و بازاریابی برای کالاها به شمار می‌رود. این تصویر، همچنین در شرح حال تعداد بی شماری از افراد به کار گرفته شده، و هنوز هم به عنوان یک پوستر و یا بعنوان یک قطعهٔ هنری در مقادیر بسیار زیاد، به فروش می‌رود. علاوه بر این، باز هم همان مرلین مونرو بود که شهرت بسیاری را برای عطر شنل به ارمغان آورد.


خانه شانل در حال حاضر به صورت مشترک توسط نوه های پیر وردمیر اولین شریک شانل به نامهای الین و ژرارد وردمیر مدیریت می شود.ولی صاحب کمپانی لازوتیکا Luxottica است که در همین راستا تولید سایر موارد از قبیل عطر کرمهای پوست و سایر لوازم فرعی بسیار افزایش یافته است.


این مجموعه اولین بار در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد و در واقع مغازه فروش کلاه بود و بعدها معروفیت بیشتری با لباس های ساده و بسیار شیک سیاه و سفیدش پیدا کرد و یکی از معروف ترین علامت مشخصه های شانل یعنی عطر شانل شماره ۵ نیز به آن اضافه شد.علت نام گذاری این عطر در واقع این بود که شانل به دلیل حساسیت بالائی که به ساخت عطرش داشت از سازنده معروف عطر یعنی ارنست بیوکس خواسته بود که با استفاده از تمام تجربه و توانش عطری بسازد و تنها به رایحه آن توجه کند تا بسته بندی ونمود ظاهری. بیوکس پنج نمونه در اختیار شانل قرار داد و وی نمونه ۵ را انتخاب کرد و به گفته خودش اطمینان داشت که برایش شانس می اورد و البته درست می گفت.



مجموعه شانل در سال ۱۹۵۷ در مراسم جوایز مد سال در دالاس, اسکار مد را بدست آورد و دنیای مد خانم شانل را تاثیر گذار ترین جهان در قرن بیستم اعلام کرد.بعد از هزاران موفقیت در طول این سالها شانل در هفتادویک سالگی خود را باز نشسته اعلام کردکه البته با این وجود مجموعه ازقابلیتهای درخشان این بانوی موفق تا آخر عمد بهره مند شدند.او در سال ۱۹۷۰ عطر شماره ۱۹ را نیز به جهان معرفی کرد که درواقع نشانه روز تولد اوست و در دهم ژوئن سال ۱۹۷۱ در گذشت و با وجودی که سالها از مرگش می گذرد تا امروز نیز بر طراحان و بزرگان جهان مد تاثیر گذار است.

لگوی شانل شامل دو حرف C است که صورت چپ وراست در هم رفته و برگرفته از نام coco است وتا باز شدن اولین فروشگاهای شانل مورد استفاده قرار نگرفت.این دو حرف ساده که در هم گره خوردند به چنان طرح بیاد ماندنی تبدیل شدند که تا به امروز نیز یاد آور شکوه و زیبائیست.امروز مجموعه شانل به شدت تلاش دارد تا جلوی پخش نامهای مشابهی که با همین لگو وعموما” هم در تایلند ویتنام وچین تولید می شوند را بگیرد.در واقع برای تشخیص جنس اصل باید بدانید که قیمت کیفهای دستی شانل در حدود ۱۵۰۰ دلار و بیشتراست در حالی که مدلهای تقلبی آن مبلغی در حدود ۶۰ دلار به فروش می‌رسند.

تمام حقوق محفوظ است، استفاده از محتوا، نقل قول و یا اشتراک با ارجاع به منابع آزاد می‌باشد.

دیدگاه شما درباره این نوشتار چیست؟

دیدگاه شما:


Loading Facebook Comments ...
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram