آثار برجسته‌ی گرسیک برای کلاسیکُن

رده : مبلمان, وب نوشت
FavoriteLoading / بررسی فهرست ' rel='nofollow'> + افزودن به فهرست / بررسی فهرست

مبل کیاس گرسیک

از آثار برجسته‌ی برای ُن، می‌توان به مبل یا ِ راحتی کِیاس اشاره کرد. کِیاس در زبان انگلیسی، به معنی آشفتگی، بی‌نظمی و هرج و مرج است و در این طرح، گویای آشوبی است که در ساختارِ فرمِی این به پا کرده است.

در این طرح نیز، گرسیک، الگوی متداولِ نشستن را مخدوش کرده است؛ حتا مشخص نیست که این صندلی برای یک یا دو نفر طراحی شده است. گرسیک، به عمد از این ترفندِ فرمی برای ارائه‌ی گونه‌ی تازه‌ای از نشیمن بهره برده و یک حجمِ بصری قدرتمند در فضا آفریده است. کِیاس به ویژه در رنگ پیش‌فرض آن که یک نارنجی درخشان است، بیش از آنکه فرمِ یک صندلی را تداعی کند، به یک مجسمه‌ی حجمی مدرن می‌ماند.

گرسیک، درباره‌ی این تجربه‌ی خود می‌گوید: «هنگامی که کلاسیکُن در سال ۱۹۹۹ به من پیشنهاد همکاری با یک کارگاهِ خانوادگی رویه‌کوبی مبلمان در شمالِ میلان را داد، من در یک واکنش نسبتاً مستبدانه و خودمحورانه، تصمیم گرفتم تا یک صندلی رویه‌کوبی‌شده‌ی ناراحت طراحی کنم. آنچه که در آغاز بدبینانه به نظر می‌رسید، معنایی عمیق‌تر برای من داشت. من می‌خواستم که قراردادهای نشیمنِ رسمی و درست را در هم بشکنم. این صندلی، از تحمیلِ هرگونه وضعیتِ بدنی خاص بر فرد نشسته جلوگیری می‌کند. در عوض، ما را به انجامِ هرآنچه می‌خواهیم و به هر شکل انجام می‌دهیم، فرامی‌خواند.

حجمِ صندلی در نمای نیمرخ، بی‌نهایت باریک است، اما ارتفاعِ سرشار پیشانی و پشتی آن، همه‌ی راحتی و امنیتِ مورد نیاز برای نشیمن را فراهم می‌کند، حتا می‌تواند دو نفر را در کنار یکدیگر به صمیمیت بنشاند.» کِیاس، سرانجام در سال ۲۰۰۱، از سوی کلاسیکُن به بازار عرضه شد

Chaos Chair, Designed by Konstantin Grcic, Manufactured by ClassiCon, Germany, 200
تمام حقوق محفوظ است، استفاده از محتوا، نقل قول و یا اشتراک با ارجاع به منابع آزاد می‌باشد.

دیدگاه شما درباره این نوشتار چیست؟

دیدگاه شما:


Loading Facebook Comments ...
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram