دنیل سواروفسکی : از رویا تا حقیقت

رده : بیوگرافی, تاریخچه, طراحی مد و لباس (فشن), وب نوشت
FavoriteLoading / بررسی فهرست ' rel='nofollow'> + افزودن به فهرست / بررسی فهرست

دانیل سواروفسکی

سواروفسکی (به انگلیسی: Swarovski) یک شرکت اتریشی سازنده شیشه-کریستال‌های تزئینی، و لوازم جانبی لوکس است که در سال ۱۸۹۵ توسط دانیل سواروفسکی تاسیس شده است. سواروفسکی علاوه بر تولید کریستال و لوازم تزئینی، به تولیدات متفاوت دیگری همچون سازه‌های مرتبط با چشم پزشکی مانند عدسی و شیشه‌های عینک، شیشه تلسکوپ‌های پیشرفته، دوربین اسلحه‌های شکاری و دوربین‌های شکاری نیز مشغول می‌باشد.

پادشاهان برای ثابت کردن عشقشان همواره جواهرات را در مخمل‌های سرخ به معشوقه‌شان اهدا می‌کردند تا شاید برق هیجان در چشم شاهزاده بدرخشد، لبخندهای قیمتی بزند ، دل‌فریبی کند و عاشق شود تا درباریان بزنند و بکوبند و آواز بخوانند که ملکه انتخاب شد. فقط تاریخ می‌تواند شرح دهد که در کدام صلح و آشتی جواهرات نقش اصلی را ایفا کرده‌اند، یا کدام سینه‌ریز گواه عشق پنهانی کدام پادشاه بوده است. هفت هزار سال است که بشر عاشق درخشندگی و است. در طول تمدن بشر جواهرات علاوه بر زیبایی، نشان‌دهنده مقام اجتماعی شخص و اصالت خانوادگی او نیز بوده‌اند. اما در دنیای امروز، مطابق با سبک روز جهان و باب طبع علاقه‌مندان، جواهرات از دنیای مد و استایل جدا نبوده و همه به‌خصوص بانوان، همواره به دنبال دیزاین‌های لوکس‌تر و باشکوه‌تر از این صنعت درخشان هستند. شاید بتوان گفت سواروفسکی(Swarovski) یک درخشنده ۱۲۰ ساله است. جواهری در میان دیگر برندهای صنعت طلا و که به وسیله طراحان ماهر و خلاق، جواهرات برش‌خورده و کریستال‌های تزیینی، لوکس‌ترین جواهرات را برای خانم‌های عاشق جواهرات و محصولاتی کمیاب و نادر را برای آقایان کلکسیونر و مجموعه‌دار طراحی کرده است.


دنیل سواروفسکی
داستان از ۲۴ اکتبر ۱۸۶۲ میلادی و با تولد دانیل سواروفسکی (Daniel Swarovski) در خاستگاه کریستال جهان، جورج جنتال بوهمیا که بخشی از امپراتوری سابق اتریش (جمهوری چک امروزی) بود، شروع می‌شود.

دانیل از کودکی مجذوب رقص نور در بلورسنگ‌ها بود و در کارگاه کوچک پدرش و بعد از آن در کارگاه برش شیشه و کریستال حکومت سلطنتی اتریش کار می‌کرد؛ فرصتی طلایی تا با بهترین جواهرات که در آن دوران بیشتر برای پادشاهان و ملکه‌ها بود، از نزدیک آشنا شود. دانیل جوان به دیدن نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی در وین رفت و بعد از دیدن همین نمایشگاه به فکر اختراع دستگاه برش افتاد که جواهرات را بیش از پیش درخشان می‌کرد. او این ایده را از تکنیک‌های جدید محصولات زیمنس و ادیسون به دست آورد. او بعد از گذشت ۹ سال توانست اختراعش را ثبت کند که نسبت به کارهای برش با دست آن زمان بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر بود، که همین امر ارزش کارش را بیشتر می‌کرد.

به دلیل علاقه انسان از ابتدای خلقت تا کنون به دیدن نور به صورت ماورایی و شاید ابتکار اولین عاشق و دادن سنگی درخشان از اعماق یک رودخانه برای فریفتن معشوق و هم‌چنین به دلیل استفاده از بدلیجات کریستالی در زمان گردهمایی‌ها و مهمانی‌های عصرانه در اواخر قرن ۱۹و اوایل قرن۲۰ ، اولین بازار فروش سواروفسکی حسابی درخشید. دنیل سواروفسکی با سرمایه‌گذاری آرماند کاسمن و برادرزنش فرانس وایز شرکتش را در سال ۱۸۹۵ تاسیس کرد و کسب‌وکارش رونق یافت. کریستال‌های تولیدشده توسط سواروفسکی به‌شدت شبیه الماس بود. البته طبیعتا قیمت بسیار پایین‌تری داشت.

کار سواروفسکی با نام s&co شروع شد، هرچند بعدها نماد آن به شکل گل و بعد به شکل قو و خیلی سریع و در طول چند سال به دلیل تقاضای بالا برای محصولاتش، به نام سواروفسکی و به صورت خاص و انحصاری تبدیل شد. کریستال‌های سواروفسکی با تمام درخشندگی و بازتاب نور، با شروع جنگ جهانی اول و دغدغه مردم برای مرگ و زندگی (سال ۱۹۰۰) خواهانی نداشت. با پایان یافتن جنگ، کسب‌وکار دانیل باز هم رونق یافت و شرکت‌های زیادی تلاش کردند که محصولات سواروفسکی را تقلید کنند. اما تکنولوژی سواروفسکی مدرن‌تر و پیچیده‌تر از آن شده بود که به‌سادگی قابل تقلید باشد. در همین دوران طراح معروف فرانسوی با به کار بردن کریستال‌های سواروفسکی در طرح‌هایش (کوکو شانل) آوازه این برند را بیشتر و بیشتر کرد. بعضی‌ها معتقدند درخشندگی کریستال‌های سواروفسکی به دلیل به‌کارگیری ۳۲ درصد اکسید سرب است، اما در هر حال بر کسی پوشیده نیست که تکنیک برش منحصربه‌فرد کمپانی سواروفسکی این شرکت را هم‌چون نگینی بر انگشتری، در میان دیگر برند‌های جواهرات دنیا قرار داده است. این کمپانی با اضافه شدن سه پسر دانیل به کار خود ادامه داد و در سال ۱۹۱۳ موفق شد کریستالی با کیفیتی بی‌عیب‌ونقص تولید کند که آغازی بود برای شهرتی جهانی که امروزه کمپانی سواروفسکی دارد…


شفق شمالی
طراحی کریستالی به نام شفق شمالی (شفق قطبی) در سال ۱۹۵۵، یکی از بهترین کریستال‌های بازار مد و دنیا بود. این کریستال بی‌نظیر نامش برگرفته از یکی از پدیده‌های منحصربه‌فرد خلقت است که معمولا نزدیک به دو قطب و نزدیک به زمین اتفاق می‌افتد؛ یعنی ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب. شفق شمالی، کریستالی با رنگ سبز برافروخته، قلب هر عاشق رنگ و نور را می‌لرزاند و نمادی از بازتاب هر چه بیشتر نور است.

در سال ۱۹۵۶ دنیل سواروفسکی با دنیای رنگ و نور جهان وداع کرد، اما اداره شرکت را نوه‌اش مانفرد به عهده گرفت. ویلهلم پسر دانیل هم به دلیل علاقه‌اش به آسمان، شرکتی به نام سواروفسکی اپتیک تاسیس کرد که در این شرکت وابسته شیشه‌های لنز برای دوربین‌های عکاسی و عدسی تلسکوپ با دستگاه‌های پیشرفته برش تولید شدکه به دلیل علاقه ستاره‌شناسان به واضح دیدن ستارگان کمتر از تولید جواهر نبود و همین شرکت نوبنیاد باعث رشد و درخشش بیش از پیش کمپانی سواروفسکی شد.

در سال ۱۹۷۲ برند سواروفسکی تامین‌کننده اصلی سنگ ماه (Moonstone) در دنیا بود؛ سنگ محبوب آن روزها ، سنگی که با خلق‌وخوی شخص استفاده‌کننده در دفعات مختلف تغییر رنگ می‌داد.
در سال۱۹۹۵ کمپانی سواروفسکی تصمیم گرفت مواد سخت‌تری مانند کریستال‌ها و جواهرات را تراش دهد، که تراش آن‌ها به‌مراتب سخت‌تر از سنگ‌های دیگر بود. آن‌ها سطح کریستال‌ها را در جهات گوناگون تراش دادند و توانستند در تمام جهت‌ها، نور را منعکس کنند.

در همان سال، به لطف بالاترین تکنولوژی آن روز، این کمپانی قادر شد به بهترین نحو ممکن سنگ‌های کریستال را تراش دهد.
کار این شرکت در تولید محصولاتی ناب، از جواهرات برش‌خورده گرفته تا انواع کریستال، پرده‌هایی با مهره‌های کریستالی، لباس‌‌های براق، عینک‌های آفتابی، شیشه‌های عطر بی‌نظیر و هم‌چنین حیوانات کریستال هنوز هم ادامه دارد. یک موش شیشه‌ای اولین حیوان شیشه‌ای ساخت این کمپانی بود که بعد‌ها حرفه‌ای‌تر و زیباتر ساخته شدند.
در مجموعه ۲۰۱۵ این برند، جدیدترین نمونه‌های حیوانات شیشه‌ای دیده می‌شود.

بعد از گذشت ۱۲۰ سال برند‌های مشهوری چون سامسونگ و ال‌جی در محصولات خود از کریستال‌های سواروفسکی به‌عنوان برترین برند صنعت طلا و جواهر استفاده می‌کنند. ال‌جی با استفاده از کریستال‌های آئورابورالیس (شفق شمالی) در تلویزیون OLED آمیزه‌ای از زیبایی و سادگی خلق کرده و سامسونگ هم قاب گلکسی نوت ۴ را با کریستال‌های قهوه‌ای روشن و نقره‌ای سواروفسکی پوشانده است. سواروفسکی تا جایی بر قله افتخار پیش رفته که مرسدس بنز اعلام می‌کند در مدل S کوپه ۲۰۱۵ خود و در چراغ‌های جلو از کریستال‌های سواروفسکی استفاده کرده است.


More: www.swarovski.com
lib.baniform.ir/tag/swarovski

دیدگاه شما درباره این نوشتار چیست؟

دیدگاه شما:


Loading Facebook Comments ...
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram