موزه‌ گوگنهایم, فرانک گری

رده : بیوگرافی, تاریخچه, طراحی صنعتی, معماری, نمادهای طراحی معاصر, وب نوشت
FavoriteLoading / بررسی فهرست ' rel='nofollow'> + افزودن به فهرست / بررسی فهرست

موزه‌ گوگنهایم, فرانک گری

تماشایی‌ترین طرح و در حقیقت آنچه که او را به نماد برتر امروز بدل کرد، طرحِ وی برای موزه‌ی گوگنهایم در بیلبائو است. بندر بیلبائو، بزرگ‌ترین شهر منطقه‌ی جدایی‌طلبِ باسک در شمال اسپانیاست. در این منطقه، همواره خشونت‌ها و درگیری‌های جدایی‌طلبانه، سببِ نمایشِ چهره‌ای خشن از آن شده است. ولی با گشایشِ موزه‌ی گوگنهایم در اکتبر ۱۹۹۷، توجهِ هنرمندان و هنردوستانِ سراسرِ جهان، به شهر بیلبائو به عنوان یک شهر هنرپرور جلب شد. پلانِ این ساختمان به شکلِ گلی در حالِ شکوفاشدن است. احجامِ سه‌بعدیِ منحنی‌شکل که با ورق‌های فلزی تیتانیوم پوشیده شده، همانندِ گلبرگ‌های یک گل، از مرکز ساختمان به سمت محیطِ بیرونِ آن گسترش یافته‌اند. در این بنا، غیرِ خطیِ امواج، چرخش، استمرارِ نرم و پیچیدگی فرم، با استادی تمام و به شکلِ خلاقانه‌ای مجسّم شده است. این بنا که بر پایه‌ی هندسه‌ی نااقلیدسی یا فراکتال طراحی شده، «ِ شدن» را جایگزینِ فلسفه‌ی پیشین «ِ بودن» می‌کند.

به باورِ چارلز جنکز ، نظریه‌پرداز و منتقد معماری معاصر، اگر در جهانِ سنّت، فرم پیرو سنّت و در جهانِ مدرن، فرم پیروِ بوده است، در جهانِ کنونی، فرم باید پیرو دیدگاه جهانی باشد. اگر پیشگام ، میس وان د روهه (۱۹۶۹-۱۸۸۶)، شعار «کمتر بیشتر است» را در طراحی مدرن مطرح کرد، جنکز بر پایه‌ی نظریه‌ی پیچیدگی و به نقل از فیزیکدان آمریکایی، فیلیپ اندرسون ، شعار «بیشتر متفاوت است» را تکرار کرد. بدین معنا که پاسخِ دو به علاوه‌ی دو، لزوماً چهار نیست. جنکز، از بنای موزه‌ی گوگنهایم فرانک گری، به عنوان بنای شاخص قرن بیستم نام برده است. دیگر اسطوره‌ی معماری معاصر، فیلیپ جانسون، درباره‌ی گری و این طرحِ وی چنین می‌گوید: «کارِ گری گفتاری نیست، این هنر است، من همواره گفته‌ام: واژه، هنر را از بین می‌برد.»

Guggenheim Museum, Designed by Frank Gehry, Bilbao, Spain, 1997.
تمام حقوق محفوظ است، استفاده از محتوا، نقل قول و یا اشتراک با ارجاع به منابع آزاد می‌باشد.

دیدگاه شما درباره این نوشتار چیست؟

دیدگاه شما:


Loading Facebook Comments ...
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram