صندلی رز – ماسانوری اومِدا

رده : بیوگرافی, تاریخچه, مبلمان, نمادهای طراحی معاصر, وب نوشت
FavoriteLoading / بررسی فهرست ' rel='nofollow'> + افزودن به فهرست / بررسی فهرست

صندلی رز - ماسانوری اومِدا

ِ ژاپنی، که از بنیانگذاران و پیشگامانِ جنبشِ طراحی به شمار می‌رود، در دهه‌ی ۱۹۹۰، با الهام‌پذیری از طرحِ گل‌های زیبا، مبلمانی چشمگیر و متمایز آفرید که شهرتِ فراوانی را در عرصه‌ی جهانی برای وی به ارمغان آورد.

در میانِ نخستین آثار شاعرانه‌ی اومِدا که از نگاه زیبایی‌شناختی، تفاوتی چشمگیر با فرم‌های خشک و مکانیکی ممفیس دارند، رز ، بی‌تردید متمایزترین آنهاست. اگر این لطیف را در کنار قفسه‌ی آدم‌آهنی‌وار گینزا ـ از نمادهای سبک ممفیس و از طرح‌های پیشینِ اومِدا- جای دهیم، بعید به نظر می‌رسد کسی دریابد که هر دوی آنها از نبوغ یک طراح سرچشمه یافته است.

اومِدا در حقیقت، گلبرگ‌های سرخ‌گونِ رز را به نشیمنی نرم و راحت بدل کرده و افزون بر آن، یک نماد بصری چشمگیر برای فضای داخلی آفریده است. ساختار درونی صندلی از فلز ریخته‌گری و چوب ساخته شده که گلبرگ‌هایی مخملین آن را پوشانده‌اند.
گلبرگ‌های صندلی همگی به لطف هنر دست شکل گرفته‌اند و پایه‌های مخروطی‌شکل آلومینیومی نیز با کیفیتِ آیینه‌گون خود، این بازی شاعرانه را تکمیل کرده‌اند. گفتنی است ارائه‌ی این طرح از سوی شرکت نوپای اِدرا (تأسیس ۱۹۸۷)، به واقع موفقیت بزرگی به شمار می‌رفت و سبب شد نام اِدرا، افزون بر عرصه‌ی تولید مبلمان، در محافل طراحی و هنری نیز زبانزد شود.

اومِدا در پی این همکاری، گل دیگری را در باغ مبلمان اِدرا کاشت که صندلی گِتسوئن نام گرفت. طرح این صندلی از فرم گلبرگ‌های گل زنبق برداشت شده و همانند صندلی رز از ساختاری از فلز ریخته‌گری همراه با چوب شکل گرفته است. گلبرگ‌های صندلی نیز از فوم پلی‌اورتان نرم و ‌ای مخملین که تداعی‌گر لطافتِ بی‌مانند گلبرگ‌های زنبق است، ساخته شده است.

همچنین، تعبیه‌ی یک چرخ کوچکِ سبزرنگ در پشت صندلی که به ساقه‌ی گل می‌ماند، امکان حملِ آسان آن را فراهم می‌آورد. شرکت اِدرا در سال ۲۰۰۱، با همکاری شرکت اتریشی کریستال‌سازی سواروفسکی ، نخستین نسخه‌ی تجملی آن را با عنوان گِتسوئن الماس‌نشان ارائه کرد که در حقیقت نمودِ یک اثر دستی اعلا به شمار می‌رود. گفتنی است که بر روی این صندلی الماس‌نشان، در حدود ۷۵۰ هزار قطعه‌ی کریستالِ برش‌خورده، بر روی پارچه‌‌ای بسیار مقاوم از جنس کِولار نقش بسته است .
شرکت اِدرا در سال ۲۰۰۵، نسخه‌های دیگر گِتسوئنِ الماس‌نشان را ارائه کرد که بسیار مورد ستایش مجموعه‌داران هنری قرار گرفت. این مجموعه‌ی تجملی به عنوان نمادی بارز از هنر ، حاصلِ پیوند طرح‌های شاعرانه‌ی اومِدا با سنتِ ظریفِ هنر دستی جواهرسازی‌ است

Rose Chair, Designed by Masanori Umeda, Manufactured by Edra, Italy, 1990. 
Getsuen Chair, Designed by Masanori Umeda, Manufactured by Edra, Italy, 1990.
و برگردان:
انتشار: تحریریه بانی فرم
تمام حقوق محفوظ است، استفاده از محتوا، نقل قول و یا اشتراک با ارجاع به منابع آزاد می‌باشد.

دیدگاه شما درباره این نوشتار چیست؟

دیدگاه شما:


Loading Facebook Comments ...
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram